تابع در پایتون | جلسه 10 آموزش مقدماتی پایتون رایگان
تابع در پایتون یکی از مباحث مهم زبان برنامهنویسی پایتون یه شمار میرود. توابع در پایتون به شما کمک میکنند تا برنامه به بخشهای کوچکتر و منظمتری دستهبندی شوند. در جلسه 10 آموزش مقدماتی پایتون رایگان قصد داریم در مورد نحوه تعریف تابع در پایتون و همچنین نحوه فراخوانی تابع در پایتون صحبت کنیم. همچنین چند مثال ساده و کاربردی را برای درک بهتر ساختار تابع در پایتون مورد بررسی قرار میدهیم. آشنایی و بررسی این مثالها به شما کمک میکند تا بتوانید پروژهها و برنامههای خود را انجام دهید و همچنین در بهینهسازی کدهای زبانه برنامهنویسی پایتون پیشرفت کنید.
تابع در پایتون چیست
تابع در پایتون به شما کمک میکند تا از تکرار زیاد یک یا چند کد در برنامه و پروژه خود خلاص شوید. در واقع تعریف یک تابع در پایتون باعث میشود تا شما تنها یکبار یک یا چند خط کد را بنویسید و چند بار از آن در برنامهها یا پروژههای خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید میخواهید یک فرمول بنویسید که دو مقدار عددی را دریافت کند و این فرمول، عملیات جمع را بر روی دو عدد مورد نظر اعمال نماید. اگر بخواهید این عملیات را چند بار در پروژه خود استفاده کنید، مجبور خواهید شد که چندین بار این عملیات جمع را تکرار نمایید. اما اگر این عملیات جمع را در یک مکانی ذخیره کنید و هر بار برای استفاده از آن (به جای نوشتن تمامی عملیات جمع) تنها آن را فراخوانید کنید، اینگونه هم کار شما راحتتر میشود و هم کدها بهینهسازی میگردد.
حال بگذارید یک مثال پیچیدهتر را بررسی کنیم. یک الگوریتم را در نظر بگیرید که چند ورودی دریافت میکند و پس از انجام عملیات، یک یا چند خروجی به کاربر ارائه میدهد. در صورتی که در پروژه خود چندین بار از این الگوریتم استفاده کنید، احتمالا پس از چند بار شما را خسته میکند. از طرفی در صورتی که قصد داشته باشید، تغییری در الگوریتم خود انجام دهید، باید تغییر را در تمام قسمتهای پروژه که الگوریتم قرار دارد اعمال کنید.
تابع در پایتون تمامی این مشکلات و مسائل را حل میکند. در واقع شما تنها یکبار عملیات یا الگوریتم را مینویسید و میتوانید چندین بار آن را فراخوانی کنید. همچنین در برخی موارد بسته به نوع تابع میتوانید به آن پارامتر ورودی دهید و از آن پارامتر خروجی درخواست نمایید. این موضوع باعث میشود تا شما از آرگومانها یا ورودیهای تابع به صورت متغیر یا فرمول ثابت استفاده کنید.
تعریف Function در پایتون
برای تعریف function یا تابع در پایتون باید از کلمه def استفاده کنید. به عبارتی، تابع نویسی در پایتون به صورت زیر انجام میشود:
def function_name(param1, param2,... paramN):
statements
مثال های تابع در پایتون
شاید سادهترین مثال از تابع در پایتون را توابع کلیدی پایتون دانست که پیشتر از آنها استفاده کردهایم. مثل: تابع print و تابع input. ولی در ادامه قصد داریم انواع تابع در پایتون را به صورت ساده تعریف کنیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
مثال 1؛ تابع بدون آرگومان ورودی در پایتون
ابتدا با یک مثال ساده پیش میرویم و یک تابع بدون ورودی را تعریف میکنیم. به مثال زیر توجه نمایید.
def operation()
Print(2+2)
در این مثال تابع در پایتون یک تابع با نام operation تعریف کردیم که عملیات جمع (2+2) را به چاپ میرساند. برای اینکه بدانیم این تابع درست عمل میکند، یکبار آن را به صورت زیر فراخوانی میکنیم.
operation()
لازم به ذکر است که برای فراخوانی تابع در پایتون تنها کافیست اسم تابع را بنویسید. سپس برنامه را اجرا میکنیم.
: خروجی
4
همانطور که مشاهده میکنید، با فراخوانی تابع operation، جمع دو عدد (2+2) در Terminal چاپ شده است.
مثال 2؛ تابع جمع در پایتون
در صورتی که قصد داشته باشید مقداری را از تابع دریافت کنید، باید درون تابع از دستور return استفاده نمایید. به مثال زیر دقت کنید:
x=int(input('enter the number:'))
def operations(a)
return(a+2)
Print(operations(x))
بگذارید خط به خط توضیح دهیم که این برنامه به چه صورت عمل میکند.
- در خط اول، یک متغیر x تعریف کردیم و همزمان یک عدد از کاربر میخواهد تا عدد مورد نظر درون متغیر x قرار گیرد.
- در خط دوم و سوم، تابع operations تعریف شده است. در این تابع، یک متغیر ورودی (a) دارد که جمع آن (a+2) را برمیگرداند.
- در نتیجه در خط چهارم، عملیات انجام شده بر روی متغیر x در تابع operations چاپ میشود.
برای تست تابع نوشته شده، برنامه را ذخیره و یکبار اجرا میکنیم.
: خروجی
:enter the number
همانطور که مشاهده میکنید، برنامه از شما یک عدد میخواهد. یک عدد به دلخواه وارد میکنیم.
33
سپس با زدن گزینه Enter، خروجی در Terminal چاپ میشود.
: خروجی
35
مثال 3؛ تابع بازه عددی در پایتون
مثال دیگری از تابع در پایتون را بررسی میکنیم تا درک بهتری از تابع در زبان برنامهنویسی پایتون داشته باشید. به کد زیر دقت کنید.
x=int(input('enter the number:'))
def operations(a)
if a<10:
return('the number is less 10')
elif a>=10 and a<=10
return('the number is between 10 and 100')
else:
return('more')
print(operations(x))
- در قطعه کد بالا، به طور کلی از کاربر یک عدد خواسته میشود و به کاربر اطلاع میدهد که عدد مورد نظر در چه بازه عددی (0،10،100) قرار دارد. بگذارید این کد تابع در پایتون را کمی جزئیتر بررسی کنیم.
- در خط اول، متغیر x را تعریف کردیم و همزمان از کاربر خواستیم تا عددی را وارد کند تا در متغیر x قرار گیرد.
- در خطوط 2 تا 8، یک تابع با نام operations تعریف کردیم. به طوری که اگر عدد مورد نظر کمتر از 10 باشد، متن ” the number is less 10′” برگشت داده شود (خط 3 و4). از طرفی اگر عدد مورد نظر بین 10 تا 100 باشد، متن ” the number is between 10 and 100′” برگشت داده شود (خط 5 و 6). سپس در خطوط 7 و 8 توضیح دادیم که اگر عدد مورد نظر غیر از این موارد باشد، متن “more” برگشت داده شود.
- در نهایت در خط 9، عملیاتی که تابع بر روی متغیر x انجام داده است، به چاپ میرسد.
برای تست برنامه، آن را یکبار اجرا می کنیم.
: خروجی
:enter the number
یک عدد برای مثال وارد میکنیم:
9
: خروجی
the number is less 10
برنامه را دوباره اجرا و عدد دیگری را برای مثال وارد میکنیم:
55
: خروجی
the number is between 10 and 100
در آخر، بار دیگر برنامه را اجرا کرده و یک عدد بزرگ را وارد میکنیم:
6000
: خروجی
more
سخن پایانی
در این جلسه به بررسی ساختار تابع در پایتون پرداختیم و نحوه استفاده و فراخوانی توابع در زبان برنامهنویسی پایتون را مورد بررسی قرار دادیم. توابع جزو مباحث مهم زبان برنامهنویسی پایتون به شمار میروند که در جلسات آموزش مقدماتی پایتون به صورت رایگان به آن میپردازیم. این آموزش def در پایتون توسط استاد لیانی و کارشناسان آموزشگاه مبین فرا گستر جمعآوری شده است. در صورتی که سوالی در خصوص مبحث تابع در پایتون دارید، میتوانید با ما ارتباط برقرار کنید.