جلسه اول آموزش مقدماتی پایتون رایگان | تعریف متغیر در پایتون
در جلسه اول آموزش مقدماتی پایتون رایگان به توضیح کوتاهی در مورد نصب پایتون و آمادهسازی اولیه برای شروع یادگیری زبان برنامهنویسی پایتون اشاره میکنیم. در این جلسه از اموزش پایتون از صفر تا صد رایگان به تعریف متغیر در پایتون میپردازیم و یک پروژه برنامهنویسی پایتون را با یکدیگر پیش میبریم. لازم به ذکر است که برای یادگیری دوره مقدماتی پایتون بهتر است این جلسه را به صورت کامل مشاهده کنید. در صورت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در مبین فرا گستر ارتباط برقرار نمایید.
دانلود پایتون از وبسایت پایتون
ابتدا لازم است تا آخرین نسخه پایتون را از وبسایت پایتون دانلود کنید. (python.org)
سپس وارد محیط command Prompt شوید و عبارت py را تایپ کنید. در صورتی که پایتون به درستی نصب شده باشد، عکس زیر به شما نشان داده میشود.
py
تعریف متغیر در پایتون و مقداردهی به آن
تعریف متغیر در پایتون یکی از مهمترین موارد در زبان برنامه نویسی پایتون به شمار میرود و شما برای شروع برنامهنویسی لازم است تا یک یا چند متغیر تعریف کنید.. همچنین مقداردهی به متغیر در پایتون جزو مثالهای ساده و راحت برای شروع آموزش پایتون از مقدماتی تا پیشرفته به شمار میرود. ابتدا نام متغیر (a,b,c) و سپس مقدار متغیر (10,ali, 2.0) نوشته میشود.
a=10
b='ali'
c=2.0
متغیر، مکانی برای نگهداری و ذخیره دادهها است و هر نوع دادهای را میتواند در خود ذخیره کند. به عنوان مثال: عددی (مثل 10) یا رشتهای (مثل ali) و یا یک عدد اعشاری (مثل 2.0). در صورتی که متغیر به صورت رشتهای باشد، باید درون دو تا تک کوتیشن (‘) قرار گیرد.
با استفاده از دستور print میتوانید مقادیر را نمایش دهید.
print (a)
: خروجی
10
دقت داشته باشید که اگر به متغیرها پشت سر هم مقداردهی کنیم، آخرین مقداری که به آن اختصاص دادیم را در خود ذخیره میکند. به عنوان مثال، در نمونه کد زیر، آخرین مقداری که به متغیر a اختصاص دادیم (100) را در خود ذخیره نگه میدارد.
a=10
a=90
a=100
print(a)
: خروجی
100
نمونه پروژه برنامه نویسی پایتون
حال که تا اینجا پیش آمدیم، بیائید یک نمونه برنامه ساده پایتون را در جلسه اول آموزش مقدماتی پایتون رایگان استارت بزنیم. در این پروژه میخواهیم محاسبه میانگین 3 عدد را به دست آوریم. در ابتدا، 3 متغیر را تعریف میکنیم و به آنها مقادیر مختلف عددی را اختصاص میدهیم.
x=10
y=40
z=60
سپس متغیر جدیدی (h) را تعریف میکنیم و مجموع 3 متغیر را درون آن قرار میدهیم.
h=x+y+z
در نهایت با دستور print(h/3) میانگین 3 متغیر را به دست میآوریم.
print(h/3)
: خروجی
36.666666666666666666666666666667
در صورتی که بخواهید عدد نهایی را از اعشاری خارج کنید، میتوانید از تابع int استفاده نمایید.
print(int(h/3))
: خروجی
36
سخن پایانی
در این جلسه به تعریف متغیر در پایتون پرداختیم و به نوعی آموزش مقدماتی پایتون را استارت زدیم. متغیرها در پایتون به عنوان یک مکان یا ظرف برای ذخیره موقت اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند. شما برای شروع برنامه نویسی پایتون باید حتما این مطلب را یاد بگیرید. در صورت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با استاد لیانی و یا کارشناسان ما در آموزشگاه مبین فرا گستر نیکو ارتباط برقرار کنید.